Hilde Marie Johannesen Bager

Gründer, forfatter, litt designer&fotograf, forlegger/redaktør for Leseforlaget- men først og fremst norsk som andrespråkslærer 

Hilde har 25 års undervisningserfaring i norsk som andrespråk. Skriftlig og muntlig sensor ved de nasjonale norskprøvene. Bred erfaring på alle nivåer, typer av kurs (f. eks. arbeidsrettede kurs) og opp mot alle målgrupper (analfabeter så vel som akademikere). Hilde har lang universitetsutdannelse med til sammen mer enn 800 studiepoeng, som blant annet inkluderer to mastere.


Detaljert arbeidserfaring:

08.2023 –Oslo VO Rosenhof Norsk som andrespråkslærer for innvandrere og flyktninger

08.2016-07.2023 Oslo VO Skullerud Norsk som andrespråkslærer for innvandrere og flyktninger

  • Har undervist i norsk som andrespråk og gjort deltakere klare til A2/B1 eller B1/B2-prøven
  • Har fulgt opp deltakere i arbeidspraksis, og fått deltakere ut i jobb 
  • Norsk med arbeidspraksis-kurs
  • Har veiledet deltakere i å finne relevant arbeidspraksis som del av norskopplæringen
  • Har utviklet kursinnhold og rekrutteringsmateriell for
  • Norsk med arbeidspraksiskurs

08.2011-07.2016 Oppegård kvalifiseringssenter Norsk som andrespråkslærer for innvandrere og flyktninger

  • Har undervist spor 2 og 3 deltakere opp mot norskprøve A2/B1, og spor 1 i alfabetiseringsmodul og nivå A1
  • Var teamleder fra 2015-2016 for norskseksjonen
  • Var med i pilot-prosjekt for iPad i undervisningen på spor 1

10.1998-07.2011 Rosenhof voksenopplæring og Oslo VO Norsk som andrespråkslærer og avdelingsleder kveld

  • Jeg underviste spor 2 og 3 fra nivå A1 til B2, spor 1 i alfabetiseringsmodul og A1
  • Var med å utarbeide innhold i helsenorsk-kurs som forberedelse til ordinær hjelpepleierutdanning
  • Underviste i helsenorsk gjennom Oppdragsavdelingen på Rosenhof
  • Ble av rektor bedt om å være avdelingsleder på kveld ved Rosenhof voksenopplæring i 1 år.
  • Var med å utvikle pilotprosjekt «IKT i undervisningen», og Jeg kan-IKT basert på LIKT.

08.1997-2002 Miljøarbeider, deltidsstilling ved bosenter for flyktninger i Oslo og ved Tanum transittmottak.

07.1991-12.2000 Hjelpepleier, deltidsstilling i kommunal hjemmesykepleie og sykehjem i Fredrikstad kommune og i Oslo kommune.


Sensorerfaring:

  • Muntlig sensor siden skoleåret 1998/1999
  • Skriflig sensor siden 2014 (da norskprøvene ble digitale)


Utdannelse:

  • 01.2019-12.2020 Emner fra Master journalistikk: 10 sp teori og 10 sp metode, 10 sp litterær journalistikk, 10 sp mediehistorie, 10 sp vitenskapelig assistent i biografiskriving, 10 sp sakprosa. 
  • 08.2010-06.2014 Journalistiske emner på bachelor-nivå: 15 sp innføring sakprosa, 15 sp essay, 15 sp reportasje, 15 sp forskningsformidling, 15 sp frilandsstudier, 15 sp journalistisk fortelling
  • 08.1997-12.1999 Cand.philol. Hovedfag religionshistorie hvor brukte Koranen på originalspråket (arabisk) som kilde
  • 06.1998 Cand.mag. og PPU: 30sp pedagogikk, 30 sp fagdidaktikk, 60 sp kristendom, 90 sp sosialantropologi, 90sp religionshistorie, 60sp norsk som andrespråk, 60 sp arabisk, 30 sp filosofi, 9 sp lingvistikk
  • 06.1991 Autorisert hjelpepleier/ offentlig godkjenning. Tilsvarer fagbrev som helsefagarbeider.


Masteroppgaver:

  • Skilsmisse og ekteskap i Koranen. Religionshistorie. Universitetet i Oslo. 1999.
  • Biografien og journalistikken. Master i medieutvikling, journalistikk. OsloMet 2023.


Annen kunnskap:

  • Grunnleggende InDesign
  • Grunnleggende Photoshop
  • Grunnleggende fotografering 
  • Kreativ fotografering


Språk:

  • Norsk morsmål
  • Engelsk morsmålslik
  • Tysk – svært gode leseferdigheter, lytte/skrive/snakke middels.
  • Arabisk - tidligere gode ferdigheter


Ledererfaring:

  • Juni 2021 – d.d. styreleder i Sloråsen borettslag, et borettslag med 277 boenheter

Ansvar for daglig drift, koordinering av store og små prosjekter tilknyttet vedlikehold og drift, informasjonsansvarlig, økonomi, forberedelse og gjennomføring av styremøter og kontakter utad med gamle og nye samarbeidspartnere

  • 2009-2016 styreleder av Holmliadans –: https://holmlia-sk-dans.idrettenonline.no/

Jeg opprettet og utviklet denne danseskolen fra grunnen av. I dag er det et vidt spekter av dansekurs, som jeg har laget strukturene til. Her hadde jeg også personalansvar ovenfor danseinstruktører og ansvar for informasjon ut til foreldre, påmelding og betalinger, samt prosjektsøknader. Jeg hadde i samråd med styret, som jeg opprettet før innmeldelse i Norges Danseforbund, ansvar for utvikling av kurstilbudet og hadde regi på årlige, faste danseforestillinger hvor jeg blant annet arrangerte billettsalg, satt sammen program, laget koreografier og sydde kostymer, i tillegg til å booke lokale og lys-og lydansvarlige for både generalprøven og forestillingen. Jeg etablerte et stort kontaktnett med blant annet OBOS som leide oss inn for å danse på markedsdager på Holmlia senter. Jeg la malen til en fast juleforestilling og hadde hovedansvar å koordinere et publikum på rundt 400 mennesker. Vi samarbeidet (og samarbeider) videre med Vær stolt som årlig holder festival, og med andre grupper i Holmlia sportsklubb. Vi organiserte dansens dager, som ett år ble omtalt i Aften som et av Oslos beste arrangementer. Og ikke minst, har jeg vært med på å gi tusenvis av barn anledningen til å danse på Holmlia innenfor et spekter fra barnedans, ballett, jazz til hip hop og break.

  • Januar til mai 2010 koordinator for lokal teateroppsetning på Holmlia. 

Sammen med prosjektleder skrev jeg prosjektsøknader, teaterforestillingen fikk blant annet støtte av Kulturrådet. Jeg hadde ansvar for auditon for utvelgelse av barn som skuespillere, som jobbet sammen med profesjonelle skuespillere og en profesjonell instruktør. Vi fikk også med oss en erfaren rekvisitør og den gang lysmesteren i Den norske opera og ballett. Jeg koordinerte videre rigging av scene og sal for publikum, samt billettsalg og annonsering. I tillegg til å skaffe til veie øvelokaler osv. Her samarbeidet jeg med flere aktører i bydelen. Med andre ord hadde jeg mange roller. Jeg sydde også enkelte av kostymene og var inspisient under alle forestillingene (til sammen fire, foruten to generalprøver)

  • 1999-2000 Avdelingsleder kveld ved Rosenhof voksenopplæringssenter

Min oppgave var å avholde avdelingsmøter ukentlig og sørge for opprettelse av årshjul og god bruk av teamtid. Jeg hadde hovedansvar for testing av kursdeltakere før kursstart og deretter sammensetning av grupper. Videre hadde jeg ansvar for bytting mellom grupper og innsett av nye deltakere. Her måtte jeg samarbeide med samtlige kolleger på kvelden, både på min avdeling og på andre avdelinger, de andre avdelingslederne, samt assisterende rektor og rektor.


Forfatter av følgende læremateriell:


  • ÅRSTIDER. Billedbøker - samarbeid med fot- og munnmalende kunstneres forening

  • BASAR. Digitalt læreverk fra Cappelen Damm.

https://basar.cappelendamm.no/

Arbeidskontrakter. Lese- og lytteoppgave.

Sykdom og jobb. Lese- og lytteoppgave.

Barnehage. Lese- og lytteoppgave.

Bolig og boforhold. Lese- og lytteoppgave.

Innvandring. Lese- og lytteoppgave.

Kulturelle uttrykk: Teater. Lese- og lytteoppgave.

Likestilling. Lese- og lytteoppgave.

Kjønnsroller. Lese- og lytteoppgave.

Velferdsstaten. Lese- og lytteoppgave.

Vikingene. Lytteoppgave.

Vikingenes religion. Lytteoppgave.

Vikingsamfunnet. Leseoppgave.

Ytringsfrihet. Lese- og lytteoppgave.

  • I arbeidslivet – digital læringsressurs fra Cappelen Damm.

https://iarbeidslivet.cappelendamm.no/

Her har jeg utviklet skriveoppgaver på flere nivåer til disse yrkene. Minimum 9 skriveoppgaver til hvert yrke.

Vaktmester.

Barne- og ungdomsarbeider.

Kantine.

Pleieassistent.

Skoleassistent.

Snekker og tømrer.

Maler.

Industrimaler.

Anleggsgartner.

Renholder.

Taxisjåfør.

Matbutikk.

Kokk.

Gründer.

Mekanisk ingeniør.

Murer.

Digitalte oppgaver Forberedende voksenopplæring, Yrkesliv.

Her er jeg – mitt liv i Norge. Tekst, manus til interaktive oppgaver og skriveoppgaver.

CV og søknad. Tekst, manus til interaktive oppgaver og skriveoppgaver.

En dag på jobb. Tekst, manus til interaktive oppgaver og skriveoppgaver.

Å ha en jobb. Tekst, manus til interaktive oppgaver og skriveoppgaver.

Å skrive rapport. Tekst, manus til interaktive oppgaver og skriveoppgaver.

Yrkeshefter

Bussjåfør.

https://www.cappelendammundervisning.no/_i-arbeidslivet-bussjafor-hilde-marie-bager-9788202589493

Maler – sammen med Jørn Danielsen

https://www.cappelendammundervisning.no/_i-arbeidslivet-maler-hilde-marie-bager-jorn-danielsen-9788202665227

  • Artikler om arbeidsretting av norksopplæring og oppfølging i praksis for Fagsnakk.no – med Annet Kizza Rønningsbakk

Hvordan hjelpe deltakerne til en vellykket arbeidspraksis?

https://www.fagsnakk.no/norsk-andresprak/arbeidsliv/hvordan-hjelpe-deltakerne-til-en-vellykket-arbeidspraksis-del-1-av-3/

Deltakeren presenterer sin kompetanse til potensielle arbeidsgivere.

https://www.fagsnakk.no/norsk-andresprak/arbeidsliv/hvordan-hjelpe-deltakerne-til-en-vellykket-arbeidspraksis-del-2-av-3/

Hva gjør vi når deltaker ikke finner arbeidspraksis raskt nok?

https://www.fagsnakk.no/norsk-andresprak/arbeidsliv/hvordan-fa-til-en-vellykket-arbeidspraksis/

Hvorfor må deltaker finne praksisplass selv?

https://www.fagsnakk.no/norsk-andresprak/arbeidsliv/tiltak-nar-eleven-ikke-finner-arbeidspraksis/

Hvordan følge opp i arbeidspraksis?

https://www.fagsnakk.no/norsk-andresprak/arbeidsliv/hvordan-folge-opp-deltakere-i-arbeidspraksis-del-1-av-3/

Hvordan få arbeidspraksis til å lede til jobb?

https://www.fagsnakk.no/norsk-andresprak/arbeidsliv/hvordan-fa-praksis-til-a-lede-til-jobb/

  • Bidro med redigering av Lærerens bok Godt sagt 1

https://www.fagbokforlaget.no/Godt-sagt-1,-L%C3%A6rerens-bok/I9788211008411

https://www.fagbokforlaget.no/Godt-sagt-og-Godt-lest-L%C3%A6rerens-bok-Revisjon/I9788211022677

  • Bidratt med materiale til nettside til læreverket Jeg kan – sammen med Bryndis Hajo

https://www.fagbokforlaget.no/Jeg-kan-lesebok-A1,-d-bok/I9788211026248